dBvision nieuwsbrief 2025-2026

Alle nieuwsbrief artikelen

QdB geluidsoftware in QGIS

QdB is nieuwe geluidsoftware. Met QdB maak je je eigen geluidmodel in een volwaardige GIS-omgeving (QGIS). Voor het berekenen van geluid maakt het gebruik van het RIVM-rekenhart. Als de berekeningen klaar zijn, worden de resultaten weggeschreven in het QdB geluidmodel. Het is geschikt voor berekeningen voor weg- en railverkeer conform de Omgevingswet. Berekeningen voor industriegeluid zijn in 2026 voorzien. Met QdB hoef je niet meer met jouw data GIS te verlaten. Sterker nog, je bouwt je geluidmodel in QGIS, voert de berekeningen uit vanuit QGIS en slaat de resultaten ook op via QGIS. Van daaruit kan je de informatie eenvoudig presenteren via kaart opmaak functies. Het geluidmodel inclusief de berekeningsresultaten zijn opgeslagen in een open dataformaat (geopackage). Daardoor heb je zowel met QGIS maar ook met andere programma’s zoals ArcGIS direct toegang tot de gegevens. Omdat je werkt met een open dataformaat en GIS omgeving kan je zelf ontwikkelde software of scripts direct inzetten op de data.

MJPG spoor saneringsplannen definitief

Het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) werkt aan het stiller maken van het spoor. In december 2024 is het laatste definitieve besluit gepubliceerd. De besluiten bevatten voor 98 gemeentes geluidsmaatregelen: 250 kilometer spoor met raildempers, 62 kilometer geluidscherm en maatregelen aan bijna 20 spoorbruggen. Deze mijlpaal is een belangrijk moment in de ondersteuning die wij ProRail bij MJPG hebben geleverd gedurende meer dan 10 jaar. Dit artikel bevat een terugblik over het project.

BGE Amsterdam en Rotterdam

Met de basisgeluidemissie (BGE) legt een gemeente een geluidgrens waarmee de groei van het verkeersgeluid in beeld wordt gebracht. Het vastleggen van de BGE is een verplichting die is vastgelegd in het Besluit kwaliteit leefomgeving. Dit besluit, dat sinds 1 januari 2024 van kracht is, regelt dat onbeheerste groei van verkeersgeluid niet meer kan plaatsvinden. Het vastleggen van de BGE is een nieuwe taak van gemeenten en waterschappen. dBvision is in opdracht van de gemeente Amsterdam en Rotterdam gestart met vastleggen van de BGE.

GPP's voor provinciale wegen

In 2026 moeten alle provincies geluidproductieplafonds (GPP’s) voor hun provinciale wegen hebben vastgesteld. Na vaststelling moeten zij de GPP’s jaarlijks monitoren. Dit zijn nieuwe taken, die volgen uit de Omgevingswet.

Opstellen gemeentelijk geluidbeleid

De Omgevingswet geeft gemeenten veel ruimte om zelf geluidsbeleid te maken. Het is ook verstandig om dat te doen. Want gemeentelijk geluidsbeleid draagt bij aan een gezonde leefomgeving en het schept duidelijkheid voor mensen die zakendoen met de gemeente. Bijvoorbeeld bij initiatieven om nieuwe woningen te bouwen. In dit artikel leest u hoe wij Diemen, Barendrecht en Ridderkerk geholpen hebben om hun geluidbeleid vorm te geven.

25 jaar geluidnieuws

Het webtijdschrift Geluidnieuws is aan het begin van de maand de bron voor nieuws in ons vakgebied en dBvision is de drijvende kracht achter de redactie. We vieren dit jaar onze 25e verjaardag! Dit jaar zijn er zo’n 300 artikelen verschenen over wat ons opviel in Geluidsland. Maandelijks ontvangen ruim 1.500 abonnees een e-mail met een inhoudsopgave van ca. 20 nieuwe artikelen. Hieronder lees je een kort overzicht over 2025 vanuit www.geluidnieuws.nl .

Sanering en een doorkijk naar Ow-sanering

Bij geluidsanering is anno 2025 de eerste vraag: “Welke bedoel je?” dBvision heeft dit jaar advies gegeven in uiteenlopende projecten en fasen. Er is namelijk sanering van de rijksinfrastructuur (MJPG) onder de Wet milieubeheer, sanering van wegen onder de Wet geluidhinder, verplichte sanering onder de Omgevingswet en vrijwillige sanering onder de Omgevingswet.

Geluidruimte voor bedrijf of omgeving

Een goed woon- en leefklimaat én ruimte voor economische activiteiten: beide zijn onmisbaar in onze samenleving. Hoewel deze belangen soms botsen, zijn er vaak oplossingen te vinden die beide kunnen dienen. Voor een bedrijf in Apeldoorn, dat door een bestemmingsplanwijziging woningen tegenover zijn perceel zag verrijzen, hebben wij een betere inpassing onderzocht en dit succesvol verdedigd bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Wat zijn de kosten van het geluidbeleid in Nederland?

Wanneer we het hebben over “de kosten van geluidsbeleid”, denken we in onze sector al snel aan de kosten van geluidschermen, gevelisolatie, stille wegdekken en stille banden. Maar dat zijn alleen de kosten van geluidsmaatregelen. In werkelijkheid zijn er veel meer soorten uitgaven die met geluidsbeleid samenhangen. Het ministerie van IenW wilde graag weten welke dat zijn en of het mogelijk is te bepalen hoeveel er in totaal in Nederland aan wordt uitgegeven. Wij hebben dat onderzocht en zetten de verschillende soorten kosten hieronder op een rij.

Belevingsonderzoeken Heijplaat en Teuge

Iedereen die in de geluidwereld werkt zal het herkennen: de reacties van mensen dat onze rekenregels toch echt niet de lading dekken van de hinder die zij ervaren. dBvision maakt zich hard om meer zicht te krijgen op die verschillen en wat daarmee te doen. Bij een aantal actieplannen hebben we daarvoor al gebruik gemaakt van interviews. Twee belevingsonderzoeken helpen ons daarbij nu verder op weg: een onderzoek op Heijplaat in Rotterdam en een onderzoek bij vliegveld Teuge.

Geluidregister++

Geluidregister++ is onze dataviewer op internet. Veel gegevens die voor geluidstudies relevant zijn, zijn openbaar en vrij beschikbaar op het internet. Wij hebben voor geluidonderzoek relevante en veelal openbare gegevens verzameld en voor jou op een eenvoudige manier toegankelijk gemaakt. Daarnaast biedt Geluidregister++ de mogelijkheid om uw projectdata op een eenvoudige manier te visualiseren. Uiteraard op een persoonlijk (en indien gewenst beveiligd) deel van Geluidregister++.

Geluid van lokale spoorwegen in beweging

Het geluid van trams en metro's is in de regelgeving jarenlang een ondergeschoven kindje geweest. Zo vielen trams onder de geluidregels van wegverkeer. Waar de emissiekentallen van auto's sinds de jaren 1980 enkele malen formeel zijn geactualiseerd aan de hand van talrijke geluidmetingen, was dat voor trams sindsdien nooit meer gebeurd. Ook waren, als gevolg van een maas in de wet, ingrijpende wijzigingen in de tramdienstregeling vrijgesteld van enige verplichting tot het uitvoeren van akoestisch onderzoek. Daarvoor moest immers sprake zijn van een (fysieke) 'reconstructie van de weg'.

Maak kennis met Ramon

Maak kennis met Ramon

Overheden moeten milieueffecten meewegen als zij over projecten besluiten. Soms moet de Commissie mer in de voorbereiding worden betrokken. De Commissie mer adviseert, als onafhankelijke organisatie, over de inhoud en kwaliteit van milieueffectrapporten. Adviseurs van dBvision nemen op persoonlijke titel deel aan werkgroepen van de Commissie mer.