dBvision nieuwsbrief 2024-2025

Alle nieuwsbrief artikelen

Omgevingswet - gemeenten

Vanaf 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Met landelijke geluidnormen beschermt deze wet landelijke op een basisniveau. Ook is het uitgangspunt ‘decentraal tenzij’. Gemeenten krijgen extra ruimte bestuurlijke bij het maken van afwegingen als het gaat om geluid. Verder zijn veel geluidregels vereenvoudigd door gedetailleerde regels uit onder andere de Wet geluidhinder te laten vervallen.

Hoekse lijn in CVGG

Het 25 kilometer lange spoor van Schiedam naar Hoek van Holland is een vreemde eend in de bijt van het geluidbeheer. Zijn uitzonderingspositie dankt dit spoor aan het feit dat de geluidproductieplafonds, die in 2012 werden ingesteld toen het nog een hoofdspoorweg was, gehandhaafd bleven na de ombouw tot RET-metrolijn in 2017. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is die status apart geformaliseerd. Daarbij werd het geluidbeheer van de metrolijn losgekoppeld van het ProRail-net. Tevens werd elk van de vier aanliggende gemeenten bevoegd gezag gegeven over het geluid van deze lokale spoorweg binnen haar grenzen. De geluidproductieplafonds zijn daarbij door dBvision in opdracht van het Ministerie van IenW herberekend met de gewijzigde rekenmethode.

Stikstofdepositie bij bemeste landbouwgronden

De invloed van projecten op de stikstofdepositie in natuurgebieden vraagt in de praktijk nog om veel onderzoek. Bij sommige projecten verandert de stikstofdepositie niet wanneer het project in gebruik wordt genomen, maar is bij het uitvoeren wel sprake van een tijdelijke depositiebijdrage. Dat kan bijvoorbeeld spelen bij dijkversterkingsprojecten of de uitvoering van maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren, wanneer materieel met stikstofuitstoot wordt ingezet. Als sprake is van tijdelijke depositiebijdragen, dan kan bijvoorbeeld worden gekeken of landbouwgronden door een project tijdelijk of permanent niet meer gebruikt kunnen worden. Hierdoor kan sprake zijn van een (tijdelijke) afname van stikstofuitstoot en daarmee mag rekening gehouden worden. Het ‘wegstrepen’ van depositietoenamen tegen depositieafnamen door de verandering van uitstoot op een projectlocatie wordt intern salderen genoemd. Rijkswaterstaat heeft samen met dBvision onderzocht hoe intern salderen met beweide en bemeste landbouwgronden toegepast kan worden bij projecten. Het resultaat van dit onderzoek is samengevat in een interne handreiking. De nadruk van ons werk lag bij de hoofdstukken waarin de aanpak van berekeningen is omschreven. Het blijkt niet eenvoudig te zijn om de locatie-specifieke gegevens te verzamelen die nodig zijn voor het rekenwerk. Daarom is naast een gedetailleerde rekenmethode ook een eenvoudige rekenmethode uitgewerkt, gebaseerd op conservatieve uitgangspunten en rekening houdend met beleidswensen vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met deze rekenmethode kan een eerste indruk worden verkregen van het effect van het (tijdelijk) stoppen van het beweiden en bemesten. Ook kan hiermee binnen zekere grenzen worden vastgesteld of het zinvol is om een slag dieper te gaan. Een soortgelijke benadering kan ook nuttig zijn voor projecten van andere infrabeheerders, bijvoorbeeld provincies, gemeenten en waterschappen.

Maatschappelijk verantwoord

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit diep in onze genen. Hieronder vindt u een greep van de voorbeelden waaruit dat blijkt.

Projecten 2024

Een greep uit onze projecten van 2024.

QdB: Eén tool voor modelleren in GIS en rekenen met RIVM rekenhart

In 2022 kwamen we met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overeen om QdB, onze software voor het doen van geluidberekeningen voor weg- en railverkeer en industrie, over te dragen aan het RIVM. De voorwaarde daarbij was dat de software gratis en voor iedereen toegankelijk zou zijn. Nu zetten we de volgende stap: we stellen gratis een plugin voor de QGIS applicatie beschikbaar. Deze maakt het mogelijk om geluidmodellen te maken.

Wat gebeurde er in 2024?

Het webtijdschrift Geluidnieuws is aan het begin van de maand de bron voor nieuws in ons vakgebied. Het bestaat sinds het jaar 2000 en dBvision is de drijvende kracht achter de redactie. Ook dit jaar zijn er weer zo’n 300 artikelen verschenen over wat ons opviel in Geluidsland. Maandelijks werden de ruim 1.500 abonnees daarbij ingelicht doormiddel van ca. 20 artikelen. Hieronder geven we een kort overzicht over 2024 vanuit www.geluidnieuws.nl.

Geluidproductieplafonds Gelderland

Gelderland is de eerste provincie in Nederland die haar geluidproductieplafonds gaat vaststellen. Op 18 december nemen Provinciale Staten daar het besluit over.

Geluid van varende schepen

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft dBvision een meetprotocol ontwikkeld voor het bepalen van het geluid van varende schepen. Daarmee kan in situaties waarin dat geluid relevant is een betrouwbaar beeld van de geluidproductie van de diverse scheepsklassen worden verkregen.

A27 Houten - knooppunt Everdingen: Geluidonderzoek voor aannemer

In opdracht van Rijkswaterstaat voert bouwcombinatie De Groene Waarden de verbetering uit van de A27 tussen Houten en knooppunt Everdingen als onderdeel van het Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder. Bij de uitvoeringworden twee nieuwe Hagesteinsebruggen gebouwd. De Houtensebrug wordt aan de westzijde verbreed en de A27 krijgt vier rijstroken in zuidelijke richting over een lengte van 7 kilometer. Bouwcombinatie De Groene Waarden bestaat uit de bedrijven Besix, Mobilis, Van Gelder en Mourik. dBvision ondersteunt De Groene Waarden op het gebied van geluid.

Noor heeft Experimental Physics gestudeerd en Danny Geosciences, Geographical Information Management and Application. Beiden zijn na hun Master opleiding aan de Universiteit in Utrecht in januari 2024 gestart bij dBvision. Lees hier hoe dat bevalt.