Het 25 kilometer lange spoor van Schiedam naar Hoek van Holland is een vreemde eend in de bijt van het geluidbeheer. Zijn uitzonderingspositie dankt dit spoor aan het feit dat de geluidproductieplafonds, die in 2012 werden ingesteld toen het nog een hoofdspoorweg was, gehandhaafd bleven na de ombouw tot RET-metrolijn in 2017. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is die status apart geformaliseerd. Daarbij werd het geluidbeheer van de metrolijn losgekoppeld van het ProRail-net. Tevens werd elk van de vier aanliggende gemeenten bevoegd gezag gegeven over het geluid van deze lokale spoorweg binnen haar grenzen. De geluidproductieplafonds zijn daarbij door dBvision in opdracht van het Ministerie van IenW herberekend met de gewijzigde rekenmethode.
Voor ons was het een uitdaging – technisch en organisatorisch – om de geluidgegevens van het spoor en de nieuwe plafondwaarden en geluidaandachtsgebieden tijdig in de Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG) op te nemen. Dit moest gebeuren door voor elke gemeente een aanleverbestand te maken waarin de gegevens in het nieuwe, complexe dataformaat van de CVGG werden gegoten. Deze omzetting was voor spoordata in die periode nog niet mogelijk met software van derden. Daarom hebben wij eind 2023 een eigen conversie-tool ontwikkeld. De vier aanleverbestanden waren op 10 januari 2024 gereed en getest. De medewerkers van de vier gemeenten, die bevoegd waren de aanlevering uit te voeren, hebben we vervolgens begeleid om de aanlevering te verzorgen. Op 11 januari was de gemeente Maassluis niet alleen de eerste van deze vier, maar überhaupt de allereerste partij die een gevalideerde aanlevering in de CVGG wist te krijgen.