In opdracht van Rijkswaterstaat voert bouwcombinatie De Groene Waarden de verbetering uit van de A27 tussen Houten en knooppunt Everdingen als onderdeel van het Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder. Bij de uitvoeringworden twee nieuwe Hagesteinsebruggen gebouwd. De Houtensebrug wordt aan de westzijde verbreed en de A27 krijgt vier rijstroken in zuidelijke richting over een lengte van 7 kilometer. Bouwcombinatie De Groene Waarden bestaat uit de bedrijven Besix, Mobilis, Van Gelder en Mourik. dBvision ondersteunt De Groene Waarden op het gebied van geluid.
Het Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder maakt het juridisch mogelijk om de verbetering van de A27 uit te voeren. Het Tracébesluit biedt naast een duidelijk vast kader ook mogelijkheden om het ontwerp te optimaliseren. Optimalisatie van het ontwerp is voor opdrachtgever Rijkswaterstaat én bouwcombinatie De Groene Waarden belangrijk. Optimalisatie kan invloed hebben op onder meer de bouwkosten en de doorlooptijd van de uitvoering. Daarbij is het van belang dat optimalisaties geen geluidtoename voor de omgeving veroorzaken. Dit betekent dat de optimalisaties moeten worden getoetst aan de geluidgrens die is vastgelegd in het Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder.
dBvision ondersteunt De Groene Waarden in het beoordelen van mogelijke geluidseffecten van optimalisatiekansen. Daarbij wordt beoordeeld of de optimalisatiemaatregelen passen binnen de geluidproductieplafonds uit het Tracébesluit. dBvision zorgt er ook voor dat het effect van het geluid op de omgeving wordt beoordeeld. Als uit berekeningen blijkt dat een voorgenomen optimalisatie tot geluidtoename zou kunnen leiden, wordt gekeken welke maatregelen genomen moeten worden.